Hopp til innhold

KAFFEPRAT

med Paal Fure

- Er du og bedriften din opptatt av bærekraft og anstendighet, velger dere King Coffee

CEO Dentsu Norge

Visste du at kaffen du drikker på jobben kan forandre livet til tusenvis av mennesker? Dersom selskapet ditt mener alvor når det gjelder bærekraft og samfunnsansvar, gjelder det i alle ledd – også kaffeleverandøren. Da Dentsu Norge flyttet inn i nytt bygg i Oslo sentrum, var det bare King Coffee som oppfylte alle kriteriene de hadde satt.

Dentsu er en global konsulent- og byrågruppe med over 70 000 medarbeidere. De opererer i 145 land innen tjenesteområdene kreativitet, markedsføringsteknologi og mediebyråvirksomhet, og det gjør de 250 medarbeiderne i Norge også.

Både i næringslivet generelt og i bransjen spesielt er Dentsu blant de fremste på bærekraft og samfunnsansvar. Hvorfor er dette så viktig for dem?

– Det er det mange gode grunner til, sier Paal Fure, som er CEO Norge og Nord-Europa.

– Den viktigste er fordi vi har en stor mulighet til å påvirke fremtiden. Dentsu er kanskje blant de mest ambisiøse både på egne og andres vegne, og vi er veldig glade for å bli anerkjent for den ledende rollen vi tar. Vi har 300 av Norges største virksomheter som kunder, og hvis ikke vi går foran med et godt eksempel bruker vi ikke muligheten vi har til å påvirke. Heldigvis ser vi at arbeidet bærer frukter, og at verden er i ferd med å gå i en bedre retning.

Kaffevalg

Dentsu har tatt mange grep innen bærekraft. Noen er godt synlige – andre er mer usynlige.

– Da vi flyttet inn i Dentsu House var disse grepene vesentlige. Bygget vårt er et BREEAM-sertifisert sirkulærøkonomisk mesterverk. Blant annet sitter vi i gjenbrukte møbler, og teppene er laget av resirkulerte fiskegarn. Å ta riktige valg påvirker oss som jobber her, kundene våre og også samfunnet positivt, forteller Paal.

Han legger til at mange virksomheter nå må gå nøye gjennom alle leverandører, fordi de skal begynne å rapportere på hele verdikjeden og økosystemet de har.

– Dette motiverer ikke bare oss, men også kundene våre og norsk næringsliv. Hvilke tiltak vil redusere karbonavtrykket? For oss kan det være å ha fleksible arbeidsdager, hvilket produksjonsselskap vi bruker på en reklamefilm eller anbefaling av en teknologisk plattform.

– Og den samme tankegangen var bakgrunnen for valg av kaffeleverandør?

– Definitivt. Kaffe er noe det går mye av i en kompetansevirksomhet. Derfor var det viktig å bruke tid på å finne en leverandør som var like kompromissløs på samfunnsansvar som oss, og hvis mulig – enda mer.

Slik jobber vi i King Coffee

  • Vi bygger bærekraftig og samfunnsansvarlig business gjennom å gjøre verden til et bedre sted.
  • Verdiene vi jobber for er å dele, inkludere, samarbeide og ta hensyn.
  • Vi vil ha næringslivet med på laget, slik at vi sammen kan endre menneskers liv.
  • Velger du King Coffee, viser du og bedriften din at dere setter handling bak ordet bærekraft.

Kafferegnskapet

Ifølge Paal var det tre kriterier som ble lagt til grunn av de som skulle vurdere alle typer leverandøravtaler: Bærekraft, kvalitet og konkurransedyktige priser. Når det gjaldt kaffe var det mange som krysset av på to av dem, men kun én som briljerte på alle tre.

– Det var King Coffee. Her må det også legges til at vi også valgte dem på grunn av smaken. Du drikker jo ikke dårlig kaffe bare fordi den er bærekraftig. Da vi fortalte at det kom fem kaffemaskiner fra King Coffee, ble det full jubel. Ikke bare for hvem de er og hva de står for, men også for samfunnsansvaret de viser gjennom Kafferegnskapet.

Fakta om Kafferegnskapet

Dette gir deg og bedriften din en dokumentasjon på hva dere gjør sammen, og hvordan dere bidrar til å gjøre en positiv forskjell.

  • 1 kaffemaskin gir inntil 34 mennesker rent vann resten av livet.
  • 25 kilo kaffe gir et barn utdanning i ett år.
  • Snittforbruket fra en kaffemaskin gir 6 barn utdanning i ett år.

Og nettopp Kafferegnskapet er en essensiell del av King Coffees forretningsmodell. Dette viser hva som skjer når «mange bekker små blir en stor å». Leie av maskiner har sørget for at 3026 mennesker i Etiopia har fått tilgang på rent vann, og forbruket av kaffe har bidratt til at 4873 kvinner og barn i Burundi har fått utdannelse – hittil. For dette er bare starten.

– Her i Dentsu bidrar maskinene til at 99 mennesker får rent vann resten av livet. Forbruket i 2023 ga 27 barn utdannelse – altså ett barn annenhver uke. Og alt dette får vi til bare ved å drikke kaffe.

– Hvordan tror du fremtiden er for «samfunnet først»-forretningskonseptet, når man samtidig leverer gode produkter?

– For Dentsu er det viktig å støtte opp om nye tanker og forretningsideer. Det som er litt spesielt og som begynner å endre seg, er at det som tidligere har vært en nisje nå blir tatt på alvor og er i ferd med å bli det nye normale. Vi har jo sett det med elbiler, og sånn vil det i tur og orden bli for flere bransjer og kategorier. Det er suverent og imponerende at et selskap som King Coffee tør, og får det til. Er du og bedriften din opptatt av bærekraft og anstendighet er det denne typen leverandører og samarbeidspartnere du må velge.

Hittil har King Coffee og kundene bidratt til

  • 3980 mennesker har fått tilgang på rent vann – resten av livet.
  • 5593 jenter og kvinner i Uganda har fått og får undervisning.
  • 8500 medarbeidere i norske bedrifter drikker kaffe fra King Coffee daglig.

Kaffepitch

Noe Paal ønsker å trekke frem, er engasjementet og stemningen King Coffee bidrar med til medarbeidere og besøkende hos Dentsu.

– Dette er faktisk ganske gøyalt. Jeg har vært i eller ledet denne typen virksomheter i hele mitt yrkesaktive liv, og Dentsu er det eneste stedet jeg har jobbet hvor samtlige kan navnet på kaffeleverandøren. Og ikke bare det, men fordi Kafferegnskapet vises på maskinene vet de også hva vi gjør sammen. Også kundene våre setter pris på dette når de får vite hva det går ut på, og det gir oss noe helt konkret å snakke om. Vi er et lag som drar i samme retning – det er noe som betyr veldig mye for veldig mange, og som gjør oss stolte.

Dette er rett i kjernen av det King Coffee selv sier – de leverer kaffe som gir god og varig ettersmak. Og dersom du nå er på jakt etter en ny kaffeleverandør til bedriften din, har Paal en aldri så liten oppfordring.

– Alle virksomheter bør ha bærekraftsparametere i valgene av alle underleverandører, også kaffe. Skaff deg kompetanse om hva som finnes der ute, inviter inn flere konkurrenter og ønsk nye aktører velkommen. For å ta en sammenligning – i bransjen vår har vi pitcher på nye kunder, så kanskje du kan ta initiativet til en kaffepitch i bedriften din? Det bør i så måte ikke finnes en kaffepitch uten at King Coffee er invitert. Det gjorde vi, og resten er historie.

– Liker du kaffen fra King Coffee selv?

– Jeg elsker den. Faktisk så mye at jeg nå bør starte på et lite moderasjonsprosjekt.