Med over 8 000 ansatte fordelt på 88 byer i sju europeiske land – Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Latvia og Estland – er Atea en av Europas ledende IT-leverandører. Atea spiller en nøkkelrolle i digitaliseringen av både offentlig og privat sektor, med løsninger som spenner fra skytjenester til cybersikkerhet.
For fjerde året på rad har selskapet fått anerkjennelse som et av verdens 100 mest bærekraftige selskaper av forsknings- og medieorganisasjonen Corporate Knights. I år er IT-selskapet det eneste norske navnet på den prestisjetunge listen. Men hva er det som driver Atea sitt forbilledlige engasjement for bærekraft?

– Jeg vil si at det i bunn og grunn handler om vårt ansvar som en stor aktør, og at dette ansvarliggjør oss samtidig som det skaper mange positive effekter.
Ateas nyeste tilskudd bærekraftssjef Adriana legger til at bærekraftsreisen blir lettere når vi går sammen. Kunden og vi.

– Jeg tror generelt at folk trenger hjelp til å stå sammen om utfordringene knyttet til bærekraft for at vi skal komme frem raskere. Det tar ofte lengre tid å løse alt alene, og som en stor aktør har Atea muligheten til både å hjelpe og lære.
IT- og kaffebransjen står overfor mange av de samme utfordringene.
– De landene som produserer råvaren, tjener ikke nødvendigvis mest på den. Jeg har bodd i Kenya i fire år og sett et land som tjener ufortjent lite på en råvare som er så viktig globalt, sier Nelly.
– Det er også utfordringer knyttet til sporbarhet, som vi kan relatere oss til. Det er vanskelig å spore råvaren tilbake til opprinnelsen, og selv om du kjøper sertifiserte produkter, er det usikkert hvor trygg du er dersom sporbarheten svikter et sted underveis.
Direktehandlet versus sertifisert kaffe
I King Coffee gjør alt i vår makt for å sikre at kaffen er etisk produsert. Derfor er all vår kaffe direkte handlet. Direkte handel gir bedre sporbarhet. Samtidig som vi kutter i fordyrende mellomledd.
Bør flere bedrifter se på interne innkjøp som kaffe, kantine og kontormøbler som strategiske bærekraftstiltak?
– Jeg tror sterkt på å bruke innkjøpsmakten sin, og det utfordrer vi også kundene våre på. Det er fint å ha gode verdier, men når det kommer til stykket, handler det om å «put your money where your mouth is» for å skape reell endring. Selv om det ikke alltid er de store grepene, utdyper Nelly videre.
– Vi får god kaffe til en decent pris og verdiskapning med på kjøpet. Det er bare en bonus, og et veldig enkelt valg å ta. Hvis man tok alle de små valgene over alt så kan det utgjøre ganske mye på sikt. Det er, med andre ord, en no-brainer.

Fun fact om kaffe og IT
- Informasjonsteknologi spiller en viktig rolle i kaffeproduksjonen. I de største kaffeproduserende landene brukes det avansert data til å overvåke kaffeplantasjer og forbedre kvaliteten på kaffen. IT-løsninger hjelper også med å spore og analysere kaffens opprinnelse og handelsforhold, som forbedrer transparens i forsyningskjeden.
Adriana tilføyer at reell verdiskapning handler om å underbygge det man sier.
– Det må ikke bare være tomme ord, men vises gjennom reelle resultater, konkrete fremskritt og en tydelig strategi.
Kafferegnskapet
I King Coffee setter vi åpenhet høyt. Gjennom vårt Kafferegnskap gir vi full innsikt i hvordan kaffeforbruket bidrar til å større bønder og lokalsamfunn.
- Kaffeforbruket til våre kunder har hittil endret livene til 10 533 mennesker i Etiopia og Burundi. Atea sitt valg av kaffeleverandør alene har endret livene til over 500 mennesker.

Siste spørsmål – og kanskje det vanskeligste: Hvordan liker du kaffen din?
Adriana: – Dobbel latte!
Nelly: – Dobbel cappuccino!